Tuesday, September 26, 2006

Det kommer bli en fin höst


Solen har gått ner och hösten närmar sig och fan vad jag älskar hösten. Fan vad jag älskar idén av hösten; det blir mörkt, löven faller ner och träden blir alldeles nakna; som skelett, regnmolnen hänger som duntäcken över asfalten, och alla folk går hem till sig; kokar te och tittar ut på folket som passerar under gatlyktorna; jag öppnar min franska balkong-dörr och grannarna mitt emot skrattar åt någonting, gud vet vad, telefonledningarna från husfasad till husfasad, och vidare över allén som spindelnät och cigaretten brinner ut, faller ner och jag tänker på alla böcker jag borde läsa, borde ha läst, på alla filmer jag borde se; och all musik jag borde lyssna på. Alla fotografer jag borde läsa om. Det är Rimbaud och Tom Waits, det är Bergman och Fellini, det är Lartigue och Paul Strand, och det är egentligen allt jag tycker om. Dom kommer mycket närmare på hösten, som om dom bor där, likt igelkottar under vissna löv; som om dom bor där och när november närmar sig värmer vi glögg på plattorna, tänder ljus i fönstrena och mörkret blir allt påtagligare; som en vän, kylan allt mer krävande, som en anledning till att inte gå ut, till att sitta hemma en hel dag och en hel kväll och bara ägna sig åt sig själv.

Några låtar för att ringa in hösten..

1. The Clientele - Saturday
2. Tom Waits - A sight for sore eyes
3. Bruce Springsteen - Drive all night
4. Leonard Cohen - Famous blue raincoat
5. The Rolling Stones - Sitting on a fence
6. The Kinks - Death of a clown
7. M Ward - Fuel for fire
8. Elvis - This is the story
9. Tindersticks - Patchwork
10. Frank Sinatra - The train

Det kommer bli en fin höst.
Det kommer bli en fin höst.

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det är Rimbaud och Tom Waits, det är Bergman och Fellini, det är Lartigue och Paul Strand, och det är egentligen allt jag tycker om.

Hahahaha! Fyfan vad bra! Du är bäst, kuken! Sicken klockren jävla parodi! Perfekt!

4:57 PM  
Blogger Alfredo Augusto said...

yes, namedrop 4 life!

<3

5:55 PM  
Blogger Kristofer Andersson said...

Gubbhöst 2006!

2:30 PM  
Blogger the lost feeling said...

åh har missat detta. verkligen fint. jag älskar oxå hösten.

4:16 PM  

Post a Comment

<< Home