Thursday, December 14, 2006

Herman Düne - I wish that I could see you soon

Det är sent,
alldeles för sent på jorden
men Fuglesang käkar nog frukost nu
han skulle väckas av en ny låt varje dag
kanske lyssnar han på nittiotalspop nu
"är jag en astronaut, är jag en astronaut, är jag så ensam?"
och jag sitter framför datorn, framför Youtube
och tittar på Herman Düne's "I wish that I could see you soon"
igen
och igen
och igen
i fyra timmar
det är en massa dammråttor här
fast jag städade förra veckan
och det är en massa disk i köket
fast jag har diskat en gång idag
om jag åtminstone hade diskat
igen
eller iallafall satt på locket till russinburken eller stängt mandelpåsen så jag hade kunnat värma mej med lite glögg
men det blir det inget med
jag och dammråttorna värmer oss med Herman Düne istället,
I wish that I could see you soon,
jag tittar ut genom natten och det är kolmörkt, i alla fönster, i alla fönster utom ett
jag undrar om det sitter nån där som också värmer sej med Herman Düne
jag tänker att jag borde sova, att jag borde gå upp imorgon och skriva en riktig och genomtänkt text om varför jag älskar Herman Düne, för jag hade aldrig hört Herman Düne innan, jag kanske borde låta det här sjunka in lite
men det blir det heller inget med
för jag kan inte slita mej från datorn, jag sitter här med Herman Düne
som min enda vän som håller mej i handen genom natten
som ljuger för mej och säjer att det kommer bli bra
I wish that I could see you soon
jag tänker att Herman Düne har överdoserat på Jonathan Richman
but that's a good thing
det är pop pop pop
och en söt video, det finns två versioner, en med gröna green screen-gubbar och en med barn och hoppande bokstäver
och jag vet vad ni tänker, ni tänker fan va twee, men Herman Düne ser ut som en lodis så det blir inte twee, det blir Flaming Lips-pop, galen farbrorpop á la Wayne Coyne, en ledlös lodis i djurkostym
och det är det bästa jag har hört på en månad, två månader, kanske tre
det är sött sött sött
och beroendeframkallande, som alla söta saker
och det är sent
sent på jorden
och jag vill inte dö, jag vill inte dö och jag kan inte leva
men det är inte för sent för att låta Herman Düne ge lite hopp.

And if you
wait a little my pretty friend
until I come back to hold your hand
we'll be like bugs when they break through the cocoon
you know
I wish that I could see you soon.


3 Comments:

Blogger Alfredo Augusto said...

wow! underbar låt!! grymt skrivit! videon.. haha.. jag gillar den andra pojken som springer iväg.. han ser så liten och rund ut..

1:03 AM  
Blogger the lost feeling said...

tack! haha ja han i blå tröja, han är fantastisk, han dansar ju som en galning :)

2:00 AM  
Blogger Alfredo Augusto said...

haha, kollar på videon om och om igen.. helt sjukt jävla bra låt.. killen i blå tröja.. alltså.. jag skulle fan säga att det är det bästa jag sett. det känns så här och nu.

fan vad bra. allt. du är bra.

8:31 AM  

Post a Comment

<< Home