Monday, June 05, 2006

Sluta döda oss

Det har gått för långt för att hålla tyst och jag vill inte vara en av dom som håller käften, inte en av dom som stod bredvid, på gatorna i Berlin och såg judiska barn släpas iväg för att några år senare säga; vadå, jag såg ingenting.

Nu får det fan vara nog.
Upp till kamp.

Jag vet att ni bryr egentligen. Ni orkar inte bara. Jag orkar inte heller. Den där jävla debatten om nedladdning eller ej, om 20 år kommer vi skratta åt den och säga; kommer du ihåg på vår tid när man inte ens fick ladda ner saker gratis? Och så kommer vi skåla runt ett midsommarbord fullt av sprit och säga att det är bättre nu.

För, vad har hänt? Och när blev det en mänsklig rättighet att kunna leva på sin hobby? Att kunna leva på sin konst? Att kunna leva alls? Giriga jävlar. Bara för att dom är bra på någonting, eller för att dom var på rätt plats vid rätt tidpunkt, betyder det inte att dom ska komma undan med det. I själva verket betyder det ingenting, det betyder bara att dom är bra på någonting. Men en bra svetsare jobbar lika många timmar som en kass svetsare, för samma lön. I samma stank av svett och olja.

Jag vet att jag kanske har fel. Men det skiter jag i. Jag är bara arg. Jag är inte bitter. Jag är bara arg.

Låt säga så här:

Varför spelar man in musik?

A. För att tjäna pengar
B. För att man vill sprida vidare ett budskap

Om A, så: Förtjänar man då ett enda jävla öre? Av dom kidsen som köper skivorna för fullpris i affärerna istället för att köpa choklad på lördagarna, och tror att det dom hör, orden dom lyssnar till är något som verkligen betyder någonting, och betyder något mer, något annat än just bara någonting som kan låta fint nog till att sälja kunna sälja skivor. Det är som att ligga med en tjej som man tror är ens flickvän och som på morgonen efter säger; come on och betala mig! Det handlar om kärlek, ya know, inte om pengar. Och om man inte spelar in skivor för pengar så..

B: .. vill man sprida ett budskap vidare. Dom vill få ur sig någonting. En känsla av något slag; hat, kärlek, ångest. En känsla som betyder någonting och som dom kanske bara kan bli av med om dom sjunger det, högt nog, så att alla andra hör och säger: vem fan är det där. En clown, eller nåt. Och så skrattar alla och vänder sig om och det är i alla fall bättre än att gråta i ensamhet. Tänker dom, eller vad fan vet jag. Men dom vill få ur sig någonting. Sprida det vidare. Och vad är inte ett bättre sätt än att lägga upp sina låtar på internet? Och jag skiter i det där; "fan, jag vill bara ha pengar så att jag kan överleva. Så att jag kan köpa studiotid till nästa album. Fan, det handlar inte om det." Kolla på Khonnor; han spelade in sin musik i sovrummet, kollat på Springsteens Nebraska, Cody ChesnuTT senaste, Daniel Johnston.. yes, yes, dom vackraste rosorna är dom som växt bland ogräsen. Yes, yes, jag vet; varför ska vi betala för någonting som skapas för att vi ska ta del av det? Som skapas för oss. Som skapas för oss! Så skapa det för oss och sluta sno våra pengar. Som att det är vi som snor, som att det är vi som snor, vi snor inte ett jävla piss! Så fuck you!

Eller som Woody Guthrie sa redan långt innan någon ens visste vad MP 3 var för nåt: "This song is Copyrighted in U.S., under Seal of Copyright # 154085, for a period of 28 years, and anybody caught singin it without our permission, will be mighty good friends of ours, cause we don't give a darn. Publish it. Write it. Sing it. Swing to it. Yodel it. We wrote it, that's all we wanted to do."

Konsten är till för oss. Det är det den är till för. För att vi ska ta del av den. För att vi ska bli ett med konstverket. För att vi ska betrakta den och föra den vidare. För att vi ska älska den och kalla den för bäst i världen i insändare i tidningar som konstnären klipper ut och sätter upp på väggen, säger till maken eller säger till frugan; titta här, vad bra jag är.

Det är en stor fet konspiration. Och jag vet vart dom bor. Sluta hymla. Och erkänn att ni är kåta på pengar. Inte kåta på oss egentligen. Ni är kåta på pengar. Sluta hymla, så kan vi slå ner er, med bättre samveten nästa gång.

Sluta döda oss! Sluta döda oss.

12 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Carl Erik Rosén sköt Olof Palme!
Sluta! Sluta!
SLUTA DÖDA OSS!

10:51 AM  
Blogger Alfredo Augusto said...

haha, det är sant.. är du från Lund?

shit alltså. haha.

12:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

Vilken jättelöjlig sörja till text. Jag håller med dig i sak, men ärligt talat gå en kurs eller nåt! Det här andas fjortonårig tonårstjej på uppsatstävling.
(Jag ber om ursäkt om du är en fjortonårig tjej)

1:36 PM  
Blogger Alfredo Augusto said...

oui, oui.. tack för att du håller med mig i sak iaf.. det var lite det som var syftet med texten..

jag är 42 år och trebarnsfar, så jag tar det mer som en komplimang.

hey!

1:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

Lite osmakligt att ha tjafs om nazister och judar som inramning till ett inlägg om fildelning. Men sen är du ju lika nyanserad som ett schackbräde också.

2:09 PM  
Blogger Alfredo Augusto said...

lite osmakligt att kalla sig popfittan va..

på en blogg som heter popkuken är inte smakligheten i första prioritet precis.. såo.. vad jag ville belysa var just det osmakliga i debatten om nedladdning..

det verkar ju ha lyckats, så tack.

2:29 PM  
Blogger Herman Mann said...

Oekj Cassius. Jag ska säga en sak utanför ämnet:
Du kan skriva. Riktigt Bra.

2:31 PM  
Blogger Alfredo Augusto said...

tack Hermann.. tack som fan.. sorry att den här texten inte var så jävla seriös. men, men.. jag ska väl skärpa mig.. tids nog.. :)

2:37 PM  
Blogger Alfredo Augusto said...

varför ska man heller vara mer nyanserad än ett schackbräde i en fråga som gäller fri nedladdning eller ej..

aha, lite grå också kanske.. så att man kan säga kanske nedladdning.. och bli lite.. svenskare..

haha

2:50 PM  
Blogger Bo Henry said...

"Jag vet att jag kanske har fel. Men det skiter jag i." Lysande!! :)

1:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hmmm. Lätt förvirrat och inga nya tankar i själva ämnet. Men entusiasmen kan man inte klaga på. Så blir det när man blir arg, så där arg som bara småbarn, bortskämda, blir när nån inte längre vill låta dom leka med sin favvoskallra.

6:15 AM  
Blogger Alfredo Augusto said...

mötörsågen: haha, sant.. sant, sant.. sant.. det var mest bara ilska..ghrrr..

bosse: :) thank ya.

6:38 AM  

Post a Comment

<< Home